· 

Verschillende trackers

Dat de habit tracker een van de bekendste trackers is in Bullet Journal-land dat is duidelijk. We hebben er op onze blog ook een blogpost over geschreven. Mocht je die nog niet gelezen hebben, klik dan even hier

Maar een habit tracker is niet de enige manier van tracken in je Bullet Journal, in principe kan je natuurlijk alles tracken en overal een tracker voor maken. 

Slaap

Een van de dingen die ik zelf heel interessant vind om te tracken is mijn slaap. Dit kan je natuurlijk in je habit tracker verwerken met bijvoorbeeld '7 uur slaap' of 'slapen voor 11 uur'. Maar je kunt ook een aparte tracker van je slaap maken om zo het aantal slaap per nacht bij te houden. Ik persoonlijk heb bijvoorbeeld echt mijn slaap nodig en merk het meteen als ik een paar nachten te weinig slaap. Doormiddel van een tracker kan ik dan goed reflecteren waar het mis is gegaan en ook meteen zien waar het 'probleem' is begonnen. Een slaaptracker kan natuurlijk in alle vormen. Zo kan je het maandelijks of wekelijks tracken, net wat jouw voorkeur heeft. Hieronder drie layouts die ik zelf ook erg leuk en handig vind om te gebruiken.

Aantal gelopen stappen

Sinds ik zelf een smartwatch heb die mijn stappen bijhoudt vind ik het erg leuk om dit ook overzichtelijk bij elkaar te hebben staan. Eerst deed ik dit noteren tussen mijn dagen maar dit werd erg onoverzichtelijk voor mijn gevoel. Ik zocht een andere manier om dit te verwerken in mijn Bullet Journal en kwam op het idee om hier ook gewoon een grafiek van kon maken. Op pinterest staan echt de meest leuke variaties 

Moodtracker

Een mood tracker is ook een veel bekend fenomeen in Bullet Journal-land is de mood tracker. Tot kort geleden zag ik helemaal niet het nut in van de mood tracker. Ik dacht wel eens ik weet toch zelf wel hoe ik mij gevoeld had. Maar was dat ook echt zo? Weet ik nog hoe ik mij vier dagen geleden gevoeld heb? Ik zou dan toch nee willen zeggen. 

Als ik voor mijzelf spreek kan ik mijn gevoelens behoorlijk weg stoppen. Als je ze niet bijhoudt ga je hier natuurlijk verbitterd mee door. Dus sprak ik met mijzelf ze bij te gaan houden. In de eerste instantie vond ik dit wel erg moeilijk, zo kon ik heel vrolijk opstaan maar 's avonds bijvoorbeeld weer verdrietig zijn. Ik merk nu ik er zo bewust mee bezig dat ik gedurende dag zoveel beter mijn emoties weet te herkennen en mee om te gaan. Dus ja, als je het mij vraagt kan een mood tracker alleen maar nut hebben. 

De voorbeelden hierboven zijn niet door mij gemaakt maar gevonden op Pinterest

Gratitude list

Dit is iets wat je ook elke maand kunt maken. Zo weet je zeker dat je alle dingen waar je dankbaar voor bent gedurende dag niet meer vergeet of kwijt raakt. Aan het begin is dit misschien een beetje moeilijk om elke dag één of twee dingen te verzinnen waar je dankbaar voor bent maar na verloop van tijd lijkt dat meer vanzelf te gaan. Het makkelijkste is om hier gewoon een lijst voor te maken met één a twee regels per dag. Dit kan je verder natuurlijk invullen hoe je zelf wilt. 

Natuurlijk zijn er nog een hele boel dingen die je kan tracken in je Bullet Journal. Als je nog meer voorbeelden zoekt voor dingen die je maandelijks kunt tracken in je Bullet Journal lees dan even deze blogpost over verschillende collecties die je kunt toepassen in je Bullet Journal. Charissa heeft een handig voorbeelden lijstje gedeelt welke zeker de moeite waard is om te lezen. Veel collecties kun je natuurlijk omzetten in een tracker en kun je op dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse basis toepassen. 

Wat is jouw favoriete tracker in je Bullet Journal? Laat het zeker even hieronder weten. 

Happy Journaling. Liefs Maartje! 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Joke (de Bruijn - Braaksma) (woensdag, 20 september 2017 10:27)

    Grappig dat je schrijft over de moodtracker, ik had / heb dezelfde gedachte. Negen van de tien keer kom je meerdere gevoelens tegen op een dag. Hoe verwerk je deze nu dan? Op zich vind ik die 'gekleurde' tekeningen ook super om te zien maar de werking / functie ervan lijkt me nog lastig. Heb stiekem je aantal stappen even zitten vergelijken met die van mij. Mijn doel 10.000 stappen elke dag lijkt een beetje onhaalbaar, ons schema lijkt eigenlijk best wel veel op elkaar haha. Houd jij met de slaaptracker bij het aantal uren wat je op bed ligt of echt het aantal uren wat je slaapt? Mijn smartwatch houdt de slaap ook bij maar dit klopt regelmatig niet helemaal.
    Groetjes Joke