· 

Habit trackers


Een leuk en interessant onderdeel van een Bullet Journal is het bijhouden van een habit tracker. Hierin houd je gewoontes bij en dit kan vanalles zijn. En omdat er zoveel te vinden is online, wil ik jullie graag mee op weg nemen in het land van habit trackers.

Wat is een habit tracker?

Een habit tracker zie je in alle vormen en maten. Zo zijn ze te vinden als maandoverzicht, maar worden ze ook vaak in een weekoverzicht gezet. Zelf maak ik het liefst een dubbele pagina, zodat ik alle ruimte heb en er ook nog wat bij kan tekenen.

 

Je kunt er allerlei gewoontes in bijhouden zoals:

  • Aantal uren slaap;
  • Hoeveelheid water wat je drinkt;
  • Fruitinname;
  • Huishoudelijke taken;
  • Tijd voor jezelf (bijvoorbeeld Bullet Journal tijd);
  • Sporten;
  • Humeur.

Maar het is ook een fijne manier je slechtere gewoontes af te leren zoals:

  • Frisdrank drinken;
  • Te laat naar bed;
  • Sporten overslaan;
  • Fastfood eten.

Voordelen en valkuilen

Omdat ik nog erg sukkelde met mijn burn-out in december 2016, ben ik op 1 januari mijn Bullet Journal begonnen. Meer inzicht en structuur in mijn leven was iets wat miste, en ik besloot om allerlei dingen bij te gaan houden. Dit deed ik eerst in een maandelijkse habit tracker en na twee weken merkte ik al dat de structuur in mijn leven langzaam terug kwam. Bovendien was mijn huisarts er heel blij mee omdat zij sneller kon schakelen.

 

Een habit tracker kan dus een goed instrument zijn om meer inzicht in je bezigheden te hebben. Op het einde van de maand heb je een goed overzicht van alles wat je in een maand gedaan krijgt. Daarnaast kan het je ook motiveren om iets juist wel te doen, omdat je dan weer een hokje kunt 'afvinken'. Kijk daarbij wel uit dat je niet teveel gewoonten bij gaat houden, want dan raak je het overzicht gemakkelijk kwijt. Vergeet je een aantal dagen in te vullen? Ga dan gewoon verder wanneer je het wel kunt. Dat is helemaal niet erg! Fouten maken mag, en de bladzijde kun je gewoon omdraaien.

 

Ik ben benieuwd naar de gewoontes die jullie allemaal bijhouden, dus deel je eigen habit tracker gerust op onze Facebook pagina!

Reactie schrijven

Commentaren: 0