·

Review Bullet Journal voor professionals

Dat ik een grote fan van de Bullet Journal ben hoef ik jullie waarschijnlijk niet meer te vertellen en hoewel ik mijzelf al een tijdje in de Bullet-Journal-wereld bevindt vind ik het altijd interessant om de boeken over Bullet Journaling te lezen. Gewoon voor de inspiratie en voor de psychologische gedachtegang achter het Bullet Journaling. Ja, daar zit een hele theorie achter. Ondanks dat ik de meeste boeken ontzettend leuk en inspirerend vond, vond ik in geen enkel boek de psychologische diepgang die ik zocht. En toen kwam dit boek op mijn pad...

Algemene informatie

Auteur: Business Contact

Taal: Nederlands
Aantal pagina's: 160

Waarvan ruim 60 pagina's bestaan uit dots om zelf een Bullet Journal te starten.
Verschijningsdatum: januari 2018

Prijs: € 17,50

Het boek is o.a. te koop bij bol.com

En nu naar het boek

Bullet Journal voor professionals gaat eigenlijk over het waarom achter de Bullet Journal. Waarom werkt het en wat is de invloed ervan op je brein? Het boek geeft je veel tips en voorbeelden en haakt in op theorieën van grootheden als Covey en technieken uit boeken als Getting Things Done. Ze hebben vervolgens het boek ingedeeld in vijf niveaus; levensdoelen, jaardoelen, maanddoelen, weekdoelen en dagdoelen. In deze vijf niveaus geven ze je tips en voorbeelden, afkomstig van grote denkers en doeners, over hoe je op dat niveau het meeste uit je Bullet Journal kunt halen en daarmee dus het beste uit jezelf. De tips zijn op basis van brainmanagement, hoe laat ik mijn hersenen optimaal functioneren en hoe krijg ik meer inzicht in mijn drijfveren, tijdmanagement, hoe zet ik mijn beschikbare uren zo zinvol mogelijk in en ten slotte energiemanagement, hoe verdeel ik mijn energie het beste gedurende dag en hoe krijg ik meer energie zodat ik mijn doelen daadwerkelijk kan uitvoeren/laten uitkomen.

Wat ik erg leuk vind aan de vormgeving van dit boek is het speelse effect van handgeschreven tekst aan de kantlijn van het boek. Het lijkt alsof iemand echte notities heeft gemaakt wat weer erg past in het Bullet Journal concept. Het is maar een klein iets maar het is dat kleine beetje extra. Daarnaast vind ik de schrijfstijl erg prettig en best wel laagdrempelig waardoor je ook de iets serieuzere onderdelen goed begrijpt. De indeling van de verschillende niveaus is natuurlijk niet willekeurig uitgekozen en is in mijn ogen vrij logisch. De meeste mensen in de Bullet Journal wereld gebruiken deze volgorde in hun Bullet Journal dan wel onbewust. Ze helpen je stap voor stap door deze niveaus heen en geven je een hand bij het bepalen van je doelen en hoe je dit vervolgens kunt inplannen en daadwerkelijk gaan uitvoeren.

Wat ik daarnaast heel goed vind aan dit boek is dat ze constant laten merken dat het jouw Bullet Journal is en er geen regels zijn over hoe jij jouw boekje indeelt en hoe jij dat vormgeeft. Ze vertellen je meermaals dat het niet perfect hoeft te zijn en dat is iets wat ik nu echt probeer los te laten en in te zien en daar heeft dit boek zeker een goed steentje bij bijgedragen. Wel wil ik een kleine disclaimer tussen mijn enthousiasme door benoemen, als je op zoek bent naar een boek vol met voorbeelden en inspiratie wat betreft spreads dan gaat dit niet jouw boek zijn en kun je misschien beter gaan voor een boek als de Bullet Journal Crash Course gaan. Zie hier een artikel daarover.

'Het kan je op allerlei gebieden verder helpen als je jezelf bevrijdt van de gedachte dat je niet creatief bent. Als je jezelf toestaat te oefenen, fouten te maken en te experimenteren, sta jezelf ook op andere vlakken makkelijker toe om meer risico te nemen en verrassende verbanden te leggen'

Maar... is dit boek dan wel geschikt voor beginners?

Het is net wat je doeleinde met het boek is. Als je zoals ik net benoem op zoek bent naar voorbeelden en heel veel inspiratie dan ga je hier niet de antwoorden op je vragen vinden. Maar als je op zoek bent naar het waarom en hoe jij het beste je doelen kunt realiseren dan ga je hier waarschijnlijk wel je antwoorden in vinden. In mijn ogen slaat het woord 'professionals' niet op mensen die al jaren aan Bullet Journaling doen maar op de mensen die dit systeem niet klakkeloos toepassen zoals de rest doen maar er écht een handig hulpmiddel van maken. Wat dus betekend dat we na het lezen van dit boek allemaal professionals zijn.

Mijn uiteindelijke oordeel

Toen ik hoorde dat wij dit boek toegestuurd zouden krijgen had ik er nog nooit van gehoord. Het verbaast mij dan ook dat dit boek nog niet zo populair is als vele andere Bullet Journal boeken. Komt dat omdat mensen altijd op zoek zijn naar veel voorbeelden? Of omdat wij op dit moment internet hebben en boeken niet meer lezen? Ik heb geen idee maar ik vind het ontzettend zonde. Dit boek voegt wel degelijk iets toe aan de Bullet Journal community en in mijn ogen heeft Business Contact ook zeker iets nieuws neergezet. Het boek leest makkelijk en snel weg en kun je ook tussendoor gerust een tijdje weg leggen en later weer oppakken. In mijn ogen kan ook iedereen dit lezen, ook wanneer je niet aan Bullet Journaling doet. Het zal je helpen jezelf te ontwikkelen op vlakken waarvoor ik aan de Bullet Journal begonnen ben. Ik heb in dit boek antwoorden gevonden op vragen over timemanagement en brein wetenschappen waar ik naar op zoek was.

'Soms lijkt het of het "gewoon" de drukte van de alledag is waardoor je niet aan de verwezenlijking van je dromen toekomt, maar besef dat je dat dan zelf laat gebeuren. Bovendien ben jij de enige die er iets aan kan veranderen.'

Ik hoop dat jullie iets hebben gehad aan mijn oordeel over dit boek! Ga jij dit boek aanschaffen om jezelf de verwezenlijking van je dromen te gunnen?

Heel veel liefs,

Maartje.