· 

Bullet Journal Crash Course

Eens in de zoveel tijd komt er iets op je pad waarvan je denkt 'waar was dit een aantal maanden geleden?' Normaal heb ik dit eigenlijk niet bij planner gerelateerde dingen maar toen ik de Mijn Bullet journal crash course in mijn hand had en even doorbladerde was dit het eerste wat door mijn hoofd schoot. 

De crash course is helemaal niet iets nieuws, hij kwam namelijk al uit in mei 2017. Toen hij uitkwam waren er op de Bullet Journal - Nederland facebook pagina al meteen een hele hoop mensen die hem aangeschaft hadden en er helemaal lyrisch over waren. Op dat moment snapte ik die hype niet helemaal. Waarom zou je een boek met voorbeelden nodig hebben om je Bullet Journal naar jouw zin te maken? Daar kom ik nu wel op terug...

Algemene informatie

De Mijn Bullet Journal Crash Course is geschreven door Linda van den Berg, Denise Bos en Nicole Neven van MUS creatief en is uitgegeven door BBNC-uitgevers. Het boek kost €12,50 en is online te bestellen, maar ligt ook bij veel boekhandels in de schappen. 

Mijn indruk

Het eerste wat mij opviel toen ik het boek doorbladerde in de winkel waren de vele plaatjes die erin staan. Er worden veel voorbeelden gegeven door foto's die gemaakt zijn van verschillende Bullet Journals maar er staan ook een hele hoop voorbeelden in die je zo na kan tekenen in je Bullet Journal. 

Naar mijn idee klopt de indeling van het boek ook helemaal bij de meest gebruikte volgorde in de Bullet Journal-wereld. Het begin met de uitleg over de key daarna komen de index, de future log, de maandlog, de weeklog gevolgd door de collecties. Bij elk van de hierboven genoemde onderdelen staat een stukje informatie over wat het is en wat je erin kwijt kunt en daarna komen er een hele hoop voorbeelden waardoor je meteen een idee krijgt over hoe het eruit ziet. Je kunt deze voorbeelden makkelijk namaken maar je kan ook je eigen creaties erop baseren. 

Naast al deze informatie staan er ook nog lijstjes met verschillende pagina ideeën in en verschillende fonts en banners die je kan overtrekken of na tekenen. 

Voordelen

  • De prijs, €12,50 voor een relatief dik boek met heel veel inspiratie en tips vind ik echt niet veel;
  • De uitleg aan het begin, als beginner kun je hier heel veel van leren;
  • De pagina-ideeën. Wanneer je zin hebt om een pagina te maken in je Bullet Journal maar je even inspiratieloos bent staan hier echt de meest leuke ideeën in waar ik zelf nog niet opgekomen was zoals bijvoorbeeld verzekeringen overzicht, oppasschema en vriezer inventaris. Van deze ideeën staan er alleen geen voorbeelden in, maar dat is bijzaak;
  • De pagina's die je kan overtrekken;
  • De vele voorbeelden ter inspiratie.

Nadelen

  • Het boek is naar mijn idee wel een beetje slap, na een paar keer goed opgelegd te hebben laat het lijm randje een beetje los. Dit is niet heel erg maar wel een puntje om op te letten voor MUS, zeker omdat hij goed open en plat moet worden neergelegd als je spreads wilt overtrekken;
  • Er had van mij wel een shout-out gemaakt worden naar Ryder Carroll die toch het Bullet Journal systeem heeft bedacht.

Wat vinden de mensen in de Bullet Journal - Nederland groep?

De een vindt het echt geweldig en de ander vind het niets toevoegen aan wat diegene al weet, dat blijf je toch houden. Wat ik wel een goede opmerking vond van iemand is dat je door middel van een boek niet verdwaald kan raken tussen allerlei websites en Pinterest pagina's met als gevolg dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Sommige gebruiken hun Bullet Journal echt als ontspanning en houden dan liever niet hun telefoon en laptop in de buurt, dan is een boek als dit echt ideaal. De ander vindt juist dit boek overbodig omdat zij internet hebben en daar al deze voorbeelden ook op te vinden zijn, dat is ook zeker waar dus dat is persoonlijke voorkeur voor welke manier van informatievoorziening je dan gaat. 

Ik hoop dat ik je hebt kunnen helpen met de informatie die je zocht over dit boek. Weet jij misschien een beter boek of wil je graag een ander boek gereviewd hebben? Laat het dan zeker weten in de reacties. 

Heel veel liefs Maartje! 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Bianca (maandag, 02 oktober 2017 11:44)

    Ik heb idd ook een (ander) boek aangeschaft over bulletjournaling, omdat ik snel afgeleid raak op internet. Het boek helpt me te focussen.