· 

Wanneer je in een Bullet Journal dipje zit

In de Bullet Journal groep op Facebook komen regelmatig berichten voorbij in de trant van “Hoe houden jullie je BulletJournal elke dag bij?” of “Ik gebruik mijn Bullet Journal steeds minder, wat nu?”. Net zoals bij andere hobby’s, kan het voorkomen dat je soms helemaal geen behoefte hebt om te freubelen in jouw boekje of dat je er simpelweg niet aan toe komt. In dit artikel lees je waarom dit totaal niet erg is en wat je eraan kan doen!

Waarom het niet erg is..

Het is voor jouw eigen plezier: Bullet Journalling doe je voor jezelf. Heb je zin om even te freubelen? Doen! Ben je er aan toe om je week puntje precies uit te stippelen? Maak er gebruik van! Indien je deze behoefte niet hebt, doe je het lekker niet. Je moet doen waar jij je goed bij voelt, want uiteindelijk draagt het bij aan jouw gevoel. 
Het is geen “moet”: Veel mensen in de Bullet Journal wereld denken dat ze elke maand een monthly moeten maken, dat ze alle lege daily’s moeten vullen en dat je pagina’s eruit moeten zien als ware kunstwerken. Gelukkig is niets minder waar, want je moet helemaal niets. Jouw Bullet Journal is om te gebruiken hoe jij het wil, fijn vindt en waar jij je goed bij voelt. Als jouw daily’s gewoon aantekeningen zijn zonder doodles, kleurtjes en washi tape, is dat ook helemaal prima. Je moet niks. :)
Je bent je volgers en je vrienden niets schuldig: Veel Bullet Journallers plaatsen hun creaties op hun Instagram, Pinterest, Youtube of op Facebook. Superleuk om je creaties te delen natuurlijk: zo inspireer je elkaar. Maar je bent je volgers niets schuldig. Als jij eventjes geen zin heb in jouw Bullet Journal, dan moet je jezelf er niet toe dwingen om jouw volgers maar blij te houden. Het gaat erom om jezelf blij te houden!
Het is een normaal fenomeen: Zoek eens op “dipje” en “hobby” op Google en je vindt ontzettend veel berichten over mensen die eventjes geen zin meer hebben in hun hobby. Als jij dus even geen behoefte hebt om jouw Bullet Journal erbij te pakken, is dit dus helemaal niet gek. 

Hoe je weer enthousiast wordt over BuJo’ing...

Pas op: je hoeft helemaal niet ervoor te zorgen dat je weer druk aan de slag wil met Bullet Journalling als je daar geen behoefte aan hebt. Echter vinden sommige mensen het jammer dat deze interesse even weg is. Deze tips kunnen je helpen om de draad weer op te pakken!
Leg je BuJo open op een vaste plek: Toen ik zelf een tijdje niet naar mijn Bullet Journal greep, legde ik mijn Bullet Journal gewoon open op de eettafel. Telkens als ik hem zag liggen, ging ik er gewoon eventjes mee aan de slag. Als ik mijn Bullet Journal namelijk opborg in de la, dacht ik er ook niet aan. Een goede reminder dus om hem open in beeld te leggen!
Zet het als herinnering in je telefoon: Af en toe zette ik een herinnering op mijn telefoon zodat ik niet vergat om mijn Bullet Journal bij te werken. Zo wordt je er makkelijk aan herinnerd!
Neem je Bullet Journal mee onderweg: Soms moet ik lang in de trein zitten, wachten op een locatie of alleen snel een hapje eten. Op deze momenten is het ontspannend en makkelijk om jouw notitieboek erbij te pakken en eventjes deze tijd neemt om alles bij te werken. 
Zoek naar inspiratie: Inspiratie zorgt voor motivatie. Veel inspiratie is te vinden in de Facebook groep, op Instagram en op Pinterest. Op deze manier krijg je weer zin om leuke creaties temaken en om je leven weer helemaal op orde te krijgen!
Heb jij ook ooit een BuJo dipje gehad? Vertel erover in de reacties!
Liefs van Charissa

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Sofie (woensdag, 14 maart 2018 17:44)

    Ik zit momenteel in een dip! Ik heb namelijk besloten even een echte agenda te kopen omdat ik voor mijn stage ook uren moet bijhouden en dergelijke, maar ook afspraken moet kunnen plannen op bepaalde tijdstippen. Dus ik heb nu een agenda waar tijden onder elkaar staan. Daardoor vergat ik mijn bujo. Ik probeer nu van mijn agenda-idee af te komen en er een to-do bujo van te maken met waar nodig weer leuke afspraken tussendoor (door bv. monthly spreads te maken).

    Nog 30 pagina's en ik mag een nieuw boekje! Daar ga ik dit weekend mee aan de slag (met de eerste rustieke opzet). Ik heb gemerkt dat ik tekenen (Blond Amsterdam) ook echt leuk vind, dus dat wil ik ook vaker gaan doen. Er echt eventjes voor gaan zitten dus.