· 

Calendex

De Calendex heb je misschien al eens voorbij horen komen in de Bullet Journal Community. Maar wat is het nou precies? De Calendex is een manier voor Future Planning, ontwikkeld door Eddy Hope. Het is bedacht als een mix van een Calender en een Index (vandaar ook de naam 😉). Het zorgt ervoor dat je snel aantekeningen van een bepaalde dag kan vinden in jouw Bullet Journal. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Ik neem je mee door het proces in deze blogpost. 

De bedoeling van de Calendex

Eddy Hope was op zoek naar een fijne manier voor Future Planning. Hij vond het niet handig om 12 kolommen te tekenen en hier heel klein de afspraken in te schrijven. Hij bedacht dus een nieuwemanier,wat hij de Calendex noemde. Dit is een jaarkalender waar hij paginanummers noteert, waar hij vervolgens snel naartoe kan bladeren om aantekeningen over die dag te zien. Het is dus een index voorevenementen en belangrijke data. Stel: jij hebt een belangrijke deadline voor 12 maart en hier wil je wat aantekeningen voor maken. Je neemt de eerst volgende lege pagina in jouw notitieboek, bijvoorbeeld pagina 67. Hier schrijf je jouw aantekeningen op over deze deadline, op welke manier je maar wil. Je bladert terug naar jouw Calendex en schrijft dus bij 12 maart op: “67”. Op deze manier weet je dus dat er op 12 maart iets plaatsvindt en dat meer informatie hierover te vinden is op pagina 67! 

Hoe zet ik een Calendex op?

Ik hoor je denken: handig, maar hoe maak ik dit? Makkelijk! Hieronder leg ik je stap voor stap uit hoe je een Calendex op kan zetten. 
Stap 1: Neem een 2 spread ruimte in jouw Bullet Journal
Het handigst is om voor jouw Calendex 2 spreads te nemen (2 maal 2 pagina’s). Zo heb je genoeg ruimte voor jouw Calendex en kan je alles makkelijk opschrijven. 
Stap 2: Maak kolommen voor de maanden
Per spread gaan we 6 maanden tekenen, dus ik raad je aan om 3 kolommen op 1 pagina te maken. Doe dit voor alle spreads en zet de namen van de maanden erboven. 
Stap 3: Schrijf de dagen van de maanden op
Ik raad je aan om aan de linkerkant van de twee spreads de nummers 1 tot en met 31 van boven naar beneden op te schrijven. Om tijd te besparen doe je dit maar één keer en gebruik je deze lijn met nummers voor de gehele spread. Sommige maanden hebben natuurlijk geen 31 dagen, dus deze vakjes kun je inkleuren of doorkrassen. 
Stap 4: Verdeel het jaar in weken
Deze stap is niet noodzakelijk, maar zelf vind ik het wel erg handig! Per maand zet je een streep onder elke zondag. De rij boven deze streep is dus een zondag en de rij onder deze streep is altijd een maandag. Op deze manier heb je een duidelijk beeld van de weken in het jaar. Dit zorgt voor mij voor nèt iets meer overzicht. 
Dit is al de basis voor je Calendex! Nu kun je deze spreads gaan gebruiken 😊 .

Hoe gaat het in zijn werk?

Stel: je hebt een belangrijke vergadering voor je werk of die eraan gaat komen. Je gaat naar de eerstvolgende lege pagina in jouw Bullet Journal om hier alles over dit evenement op te schrijven. Denk aan belangrijke agendapunten, de aanwezigen, het tijdstip, de locatie, de voorbereidingen die je moet doen.. Wat jij maar wil. Het is handig om deze aantekeningen snel terug te vinden, dus gebruik je hiervoor de Calendex. Als deze aantekeningen voor de belangrijke vergadering van 3 april zijn beschreven op pagina 41 van jouw Bullet Journal, zet je dus in jouw Calendex het nummertje “41” bij het vakje dat 3 april betekent. It’s easy as that!

Ook in je daily’s kun je gebruik maken van de Calendex als een evenement niet zoveel uitleg nodig heeft, maar het wel iets is om niet te vergeten. Als ik bijvoorbeeld op 7 mei een uitnodiging krijg voor een feestje, maak ik hier een aantekening van in mijn daily van 7 mei: “Uitnodiging voor 24e verjaardagsfeestje van Loes op 22 juli”. In mijn Calendex schrijf ik dus de pagina van die daily op bij 22 juli, want ik weet dat op deze pagina op staat geschreven wat ik te doen heb op 22 juli! 

Makkelijke aanpassingen

In principe is dat wat de Calendex inhoudt, maar over de jaren heen zijn er veel aanpassingen naar boven gekomen door verschillende Bullet Journallers. Kleine maniertjes die dit concept nèt iets makkelijker maken! Hieronder bespreek ik deze handige hacks voor jouw Calendex. 

1. Meerdere evenementen op één pagina

Stel dat je de stof voor meerdere tentamens op één pagina noteert, maar deze tentamens allemaal op andere dagen plaatsvinden. Als dit gebeurt is het handig om elk tentamen een ander symbooltje te geven bij de desbetreffende pagina. Tentamen 1 krijgt een driehoekje, tentamen 2 een cirkeltje, tentamen 3 een bloemetje en tentamen 4 een vierkant. Nu kan je in jouw Calendex dus 4 maal verwijzen naar dezelfde pagina, maar het is nog steeds duidelijk welke afspraak bij welke dag hoort.

2. Gebruik kleuren voor verschillende categorieën

Om een duidelijk overzicht te krijgen van verschillende soorten evenementen, kun je gebruik maken van verschillende kleuren. Gebruik bijvoorbeeld geel voor evenementen voor werk, roze voor school-gerelateerde evenementen en oranje voor persoonlijke evenementen. Een kleine aanpassing voor veel overzicht!

3. Terugkerende en vaststaande evenementen 

Heb je elke eerste maandag van de maand een vergadering op je werk? Wil je graag zien welke dagen vrije dagen zijn? Doe je elke maand op de eerste dag dag nieuwe lenzen in? Deze evenementen kun je kort aangeven door gekleurde stipjes neer te zetten. Ik gebruik bijvoorbeeld roze stipjes voor vrije dagen en vakanties en blauwe stipjes voor de dagen waarop ik een blogpost af moet hebben. Onderin kun je hier nog een kleine legenda voor maken, zodat je altijd terug kunt kijken waar deze stippen voor staan!

Inspiratie

Hieronder zijn wat voorbeelden te vinden van verschillende Calendex spreads. Inspiratie is altijd leuk, toch?!
Gebruik jij de Calendex al, en wat vind je ervan? Heb je misschien handige hacks? Laat het hieronder in de reacties weten!
Liefs, Charissa

Reactie schrijven

Commentaren: 0