· 

The Dutch Door

Een handig systeem wat ik een tijdje geleden heb ontdekt is de Dutch Door. Dit begrip komt wel vaker naar voren in de Bullet Journal-wereld, maar voor mij was het nooit bekend wat het nou precies was. Ik wist dat het iets betekende met pagina's knippen en halve pagina's gebruiken, maar wat had dit voor nut? Ik testte de Dutch Door uit en ik ben verkocht. In dit artikel leg ik jullie dus ook uit wat de Dutch Door is en wat alle mogelijkheden zijn!

De Dutch Door is een systeem waarin je weekly spreads en daily logs combineert. Een deel van de spreads staat vast en een deel is flexibel. Je moet dus inderdaad gaan knippen of vouwen in de pagina's! Op het "vaste gedeelte" kun je een wekelijks overzicht maken, terwijl je op de "losse gedeeltes" je daily's verwerkt. Op deze manier heb je altijd het wekelijkse overzicht bij de hand, terwijl je kan bladeren door je daily's. Dit klinkt wat ingewikkeld, maar foto's maken het vast wat duidelijker. Hieronder staat de uitleg en foto's van de horizontale en de verticale manier van de Dutch Door.

Horizontaal

Bij de horizontale manier heb je een schaar nodig. Het is dus handig om van te voren precies uit te tekenen welk deel je wil gaan knippen, zodat je zeker weet dat je pagina's uiteindelijk kloppen. 

De Dutch Door hierboven bevat aan de bovenkant het "vaste gedeelte" en aan de onderkant de "losse gedeeltes". Ik heb eerst geteld hoeveel pagina's ik nodig had voor mijn daily's. Met potlood heb ik een lijn getrokken waar ik vervolgens met de schaar overheen ben gegaan. Het bovenste gedeelte is dus vast en hier heb ik mijn wekelijke overzicht gemaakt. De onderste losse bladen heb ik gevuld met de namen van de dagen: dit zijn mijn daily's.

Verticaal

Vind je het eng om meteen te gaan knippen in jouw Bullet Journal? Probeer dan eerst de verticale manier! Als je deze methode gebruikt hoef je niet te knippen, maar enkel de pagina dubbel te vouwen.

Op de foto's hierboven zie je dat ik een mijn daily's alvast heb opgezet en op de gevouwde pagina alle informatie heb gezet die ik de hele week kan gebruiken. Denk hierbij aan trackers, een rooster, wekelijkse to do's, wat jij maar wil! Op deze manier heb je een duidelijk overzicht van jouw taken per dag, maar ook van de belangrijkste elementen van jouw week.

Voor- en nadelen

Elk systeem heeft zo zijn voor- en nadelen en deze zet ik voor jullie hieronder op een rijtje!

Voordelen:

  • Het is flexibel;
  • Het geeft veel overzicht;
  • Het is een fris en nieuw idee, zo kan je nog eens wat uitproberen met jouw Bullet Journal;
  • Het is ontzettend handig als je een geheel beeld wil hebben van jouw week maar ook elke dag wil uitplannen.

Nadelen:

  • Het heeft veel voorbereiding nodig (uittekenen, inplannen hoe je het gaat doen);
  • Je moet knippen of vouwen in jouw Bullet Journal.

Conclusie

Persoonlijk vind ik de Dutch Door een heel fijn systeem! Het geeft mij veel overzicht en ik vind het leuk om op deze manieren te experimenteren met mijn weekly's en daily's. Ik ga dit zeker vaker gebruiken, want het is een flexibel systeem en ik vind het fijn om zowel mijn weekly als daily's in één oogopslag te kunnen zien. Ik ben fan!

Heb jij de Dutch Door al eens gebruikt? Wat vind je ervan? Laat het ons weten in de reacties!

Liefs, Charissa

Reactie schrijven

Commentaren: 0