· 

Doelen stellen en niet behalen

Een nieuw jaar betekent nieuwe doelen stellen. Dat geldt niet alleen voor de Bullet Journal-wereld, maar eigenlijk voor heel Nederland. We bedenken een paar dingen die we anders willen doen en nemen ons voor om vanaf 1 januari er voor te gaan en alles aan ons zelf beter te maken en te finetunen. Klinkt geweldig, het enige vervelende is dat we onszelf elk jaar weer dezelfde voornemens voornemen en elk jaar op 1 januari weer mee beginnen. Maar waarom halen wij deze doelen dan niet? 

Geen concreet doel

De grootste fout is dat mensen geen concreet doel hebben. 'Ik wil graag gezonder eten.' 'Meer water drinken.' 'Ik wil afvallen.' Maar wat is gezonder eten? Wat is meer water? Of wat is afvallen? 
Het gezonder willen eten is geen doel, het is niet duidelijk wat je nou voor ogen hebt. Wanneer jij niet duidelijk voor jezelf bent wat je nou precies wilt bereiken, is het voor niemand duidelijk. Stel je doelen volgens de S.M.A.R.T-methode. 

Smart staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Lees daar hier meer over. 

Je gelooft zelf niet in je jezelf

Wanneer je zelf niet weet waarom je iets doet kun je er net zo goed niet aan beginnen. Waarom zou je aan een doel beginnen als je van jezelf toch al zegt dat je het toch niet gaat halen? Ga eens voor jezelf na waarom je dat doel wilt halen? Waarom wil je afvallen? Waarom wil je graag meer sparen? Waarom wil je graag stoppen met roken? Beeld je het moment in dat je je einddoel behaald heb. Waarom zou het je gelukkig maken? 

Het duurt te lang voor we resultaat zien

Hier gaat het bij mijzelf altijd mis. Ik denk altijd na twee weken zie ik nou nog steeds geen verschil? Dan kan ik net zo goed opgeven en dan ga ik weer meer eten en gek genoeg is het mij voor de zoveelste keer niet gelukt om mijn doel te behalen. Sommige goede voornemens kosten nou eenmaal wat meer tijd dan de andere, zou je er dan per definitie niet aan moeten beginnen? Natuurlijk wel. Maar maak er kleine behapbare tussen doelen van. Bijvoorbeeld elke maand 1 kilo afvallen, elke maand 50 euro sparen of 52 keer naar de sportschool gaan. Je hoeft je doel niet in een week te halen: dat is onzin en totaal niet realistisch. 

Je omgeving staat niet achter je

Het is ontzettend belangrijk dat jouw omgeving jou steunt in het behalen van je doelen en alles wat daarbij komt kijken. Natuurlijk moet je het uiteindelijk zelf doen maar als jouw partner elke avond fast food haalt terwijl jij wilt afvallen helpt dat niet echt. Maak je doel bespreekbaar en vertel waarom het voor jou zo belangrijk is en maak waar nodig afspraken met elkaar. Misschien kun je je partner aansporen om mee te doen met het gezond eten en kunnen jullie zondag omtoveren tot cheatday. Je moet je doelen uiteindelijk zelf waarmaken maar het is ontzettend belangrijk dat je omgeving je daarin steunt en zelfs aanmoedigt. 

Als ik naar mijzelf kijk vind ik het eigenlijk wel grappig dat ik mijn doelen niet behaald heb en dat ook ik elk jaar weer mijzelf voorneem om af te vallen. We houden van alles bij in onze Bullet Journal en maken de mooiste afval trackers maar die laten alleen het einddoel zien en hoe ver je daar nog vanaf bent, hoe demotiverend is dat? Het antwoord is eigenlijk voor de hand liggend, maak je doelen bekend, maak ze specifiek en maak er kleine behapbare porties van. 

Maak bijvoorbeeld een schema wanneer je wilt afvallen, elke maand 2 kilo afvallen en zet tegenover elke 2 kilo die je gelukt is een beloning. 25 kilo in een heel jaar afvallen klinkt minder realistisch dan 2 kilo afvallen in januari. hetzelfde geldt voor stoppen met roken. Tegen jezelf zeggen ik stop morgen met roken klinkt niet erg strijdvaardig. Nee, je stopt vandaag met roken en wanneer het je een week gelukt is neem je een lekkere gezichtsbehandeling of ga je naar de kapper omdat je haar nu niet meer naar de rook ruikt. 

Geloof jij in goede voornemens? En heb je goede voornemens opgesteld voor 2018? Laat het zeker weten in de reacties! Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben gehad. 

Liefs, Maartje

Reactie schrijven

Commentaren: 0