·

Review: Dotted Rock notitieboek

Een tijd geleden is er een nieuw, voor Bullet Journalling geschikt, notitieboek uitgekomen. Dit notitieboek is er niet zomaar één, want voor zover ik weer is het het allereerste groen geproduceerde Bullet Journal boekje! Ik heb het over de Dotted Rock: een notitieboek gemaakt door Paper On The Rocks in samenwerking met De Groene Meisjes. De Dotted Rock is geheel gemaakt van steenpapier, dus erg duurzaam en waterbestendig!

Algemene informatie

De Dotted Rock is dus gemaakt van steen en er is geen water gebruikt in de productie. Het papier is waterbestendig en het boekje geeft een zijdezachte schrijfervaring. Perfect dus voor als jij de wereld wil helpen om wat groener te worden! Het boekje heeft 88 pagina’s en de afmetingen zijn 21 x 14,9 x 0,4 centimeter. Het boekje is hier te koop en kost €14,95.

Op het eerste gezicht

Wat meteen opvalt is dat het design van het boekje prachtig is! De wrapper die er omheen zit kun je gebruiken als twee boekenleggers na het knippen over de kniprandjes, super leuk. Het boekje heeft dan ook geen leeslintjes, dus deze boekenleggers komen zeker van pas. Het boekje is dun, het heeft namelijk 88 pagina’s, maar voelt wel iets zwaarder aan dan verwacht. Er is één voorgedrukte beginpagina, en voor- en achterin is een pagina met informatie over het boekje te vinden. Verder zijn er geen voorgedrukte pagina’s, wat bijvoorbeeld bij de Bullet Journals van MUS wel het geval is. De pagina’s zijn gestipt en de stippen zijn best groot en dik. Dit kan positief zijn als je de stippen van de Leuchtturm bijvoorbeeld slecht kan zien! Er zijn 37 vakjes van boven naar beneden en 26 vakjes van links naar rechts te maken. Het boekje is een softcover.

In gebruik

Na het maken van een aantal testpagina’s was ik erg verrast: wat een fijn boekje! Persoonlijk zou ik dit boekje niet gebruiken als mijn Bullet Journal, doordat ik er altijd erg veel in zet en dit boekje maar 88 pagina’s heeft. Wel zou het ideaal zijn om bijvoorbeeld al je collecties in te zetten!

Het eerste wat mij opviel was dat de kleuren die ik gebruikte in dit boekje ontzettend opvallen. Het papier is vrij licht van kleur, waardoor mijn brush pennen van Panduro écht van het papier afsprongen. De kleuren komen ontzettend goed tot hun recht! Daarnaast is er ook heel weinig ghosting, wat altijd wel een kritisch puntje is bij nieuwe notitieboeken. Het papier is, zoals beschreven op de wrapper, écht zijdezacht. Je pennen en stiften glijden er super makkelijk overheen. Het papier is mij dus ontzettend goed bevallen!

Dit is de pentest.
Dit is de pentest.
Dit is de achterkant van de pentest. Zoals je ziet: weinig ghosting!

De stippen op de pagina’s zijn best goed zichtbaar, wat voor mij een van de enige minpuntjes is. Persoonlijk vind ik het fijner als deze niet goed zichtbaar zijn zodat de pagina er rustiger uit ziet, maar er zijn ook genoeg mensen die het juist fijn vinden dat ze niet zo met hun ogen hoeven te knijpen om de stippen goed te kunnen zien!

Doordat het notitieboek gemaakt is van steenpapier, is het notitieboek waterbestendig. Dit betekent dat dit boekje niet gebruikt kan worden als je waterverf wil verwerken in jouw Bullet Journal. Ikzelf gebruikt dit nooit, dus voor mij is het geen probleem. Toen ik een mandarijn at en het boekje lag in de buurt, kon ik de spetters van het mandarijnensap er gewoon af vegen en er is nu niets meer van te zien. Écht waterbestendig dus! Dit waterbestendige zorgt er wel voor dat het wat langer duurt voordat inkt van fineliners en brushpennen opdroogt. Ik had een pagina al snel omgeslagen, waardoor op de andere pagina wat stipjes kwamen van de dikke inkt van mijn brushpennen. Als je dit notitieboek in gebruik gaat nemen, raad ik je dus wel aan om de inkt wat langer te laten drogen.

Het boekje blijft goed open liggen.
Het boekje blijft goed open liggen.

Ondanks het notitieboek een soft cover heeft, blijft het boekje goed openliggen. Dit komt waarschijnlijk doordat het papier dus best wel zwaar is. Ideaal! Er zit geen elastiek om het boekje heen, dus het kan zijn dat de cover een beetje omhoog gaat staan als het boekje dicht ligt, maar dit vind ik persoonlijk niet storend.

Conclusie

Al met al vind ik het notitieboekje prachtig! Het papier is écht van goede kwaliteit en dat is me erg prettig bevallen. Persoonlijk zou ik het boekje dus niet écht als Bullet Journal gebruiken doordat het niet zoveel pagina’s heeft, maar misschien dat ik hier al mijn collecties in ga opschrijven. Het grootste pluspunt is dat er weinig ghosting is en dat de kleuren prachtig uitkomen op dit papier.

Daarnaast vind ik het super goed dat het notitieboek zo is ontwikkeld dat het ontzettend duurzaam en milieubewust is. On The Rocks en De Groene Meisjes hebben een prachtig product neergezet die betaalbaar is, fijn in gebruik en ook nog eens goed voor de wereld. Ik ben fan!

Liefs, Charissa