· 

Kerst in je Bullet Journal

Ver van je bed show

Misschien denk je bij het zien van de nieuwe blogtitel wel “nu al kerst?” en wil je er wel zo min mogelijk van af weten op dit moment. Want wat ga je koken? Wat ga je voor iedereen kopen? Hoe ga je iedereen z’n verlanglijstje bijhouden? En nog belangrijker: hoe ga je van al deze dingen genieten? Wil je een simpel antwoord? Plannen, gewoon op tijd beginnen met plannen. Hoe ik dat gedaan heb? Lees snel mee! 

Alles is goed

Voor ik je meeneem in mijn hele proces en al m’n spreads wil ik even zeggen dat alles goed is! Het kan zo gek en zo minimalistisch als je zelf wilt. Uiteraard mag je mijn spreads helemaal namaken, gebruik de hashtag #bulletjournalfanskerst als je hem online deelt, want dan kunnen we jouw variatie ook bewonderen! Je kunt natuurlijk ook je volledige eigen kerstspreads maken en delen met dezelfde hashtag, dan kunnen we allemaal elkaar inspireren!

Wat heb ik gebruikt? 

• Mijn Bullet Journal, ik gebruik een Leuchtturm1917;
• Fineliners, ik gebruik momenteel de Steadler Pigment Liners en de fineliners van Stabilo;
• Stickers van de Action. Pas geleden hadden ze deze nog liggen tussen de kerstspullen. Het kan zijn dat ze op zijn, want het loopt nogal hard soms bij de Action; 
• Diecuts van AliExpress. Ik heb deze, maar als je zoekt op “christmas cardstock” kom je er misschien wel meer en nog leukere tegen; 
• Stickers van AliExpress. Hier heb ik geen link van, maar dit zijn stickers van “Molan”. Dit zat in een regulier setje maar weet niet meer welke; 
• Overig: liniaal, potlood en gum. 
Verder kun je Washi-tape gebruiken, andere stickers, gekleurd papier, inpakpapier, kleurpotlood, brush pennen, waterverf etc. 

Wat heb ik gedaan
Ik wilde graag een plek in mijn Bullet Journal waar alles van kerst samen kwam en waar ik ook een soort van challanges/collecties kon bewaren. Ik had achterin mijn Bullet Journal nog pagina's over dus hier heb ik mijn kerst sectie van gemaakt. Dit kan natuurlijk ook gewoon in december tussen je weekly's, voorin je Bullet Journal, in het midden net waar jij het wilt. 

Giftlist
Wij doen thuis met het gezin lootjes trekken voor kerst. Gezien wij dit doen via lootjestrekken online, kan je ook je wenslijst via die site doorgeven en dat komt dan terecht bij degene die jouw getrokken heeft. Ik heb hier natuurlijk niet mijn lootje neergezet, stel je voor dat iemand van mijn gezin dit leest! Ja, dit is top geheim haha!

 

Maar wat ik met deze pagina wil doen is zodra mijn lootje iets op zijn wenslijst neerzet het hier noteren en als ik het dan aangeschaft heb het afvinken. Zou hou ik bij wat die persoon wilt hebben en hoef ik niet steeds naar de site terug te gaan. Dit moet ik dus nog even verder invullen. Als jullie geen lootjes trekken heb ik straks een andere pagina die je misschien een stuk handiger vindt dan! 

Mijn wishlist
Dit is een onderdeel wat een aantal van jullie waarschijnlijk al hebben in hun Bullet Journal. Ik heb deze lijst nooit gemaakt omdat ik niet zo goed wist wanneer ik het nodig zou hebben. Nu ik dit jaar met kerst ook een wenslijst moet inleveren heb ik daar wel een heel klein beetje spijt van, maar ik heb er dus eentje opgesteld zodat ik het kan opschrijven zodra ik iets bedacht heb. 

 

Ik heb het geprobeerd simpel te houden met stickers en simpele doodles dit kan je natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt.  

Kerstkaarten
Als er een ding is wat we allemaal nog massaal doen met kerst is kerstkaarten versturen en ontvangen.  Met deze spread kan je twee kanten op: je kan noteren van wie je kaartjes hebt ontvangen of juist naar wie je kaartjes hebt gestuurd. 

Bucket list
Ik vind het altijd erg leuk om een soort van bucket list te maken en deze dingen af te vinken. Ik probeer het vaak zo simpel mogelijk te houden zodat je de dingen die je wilt doen ook echt kunt doen. 

 

Ik heb hier de meest simpele dingen staan die ik in december wil gaan doen. Zo heb ik ook kleine dingen erop staan zoals 'naar kerstlampjes kijken', want vaak loop ik hier gewoon voorbij terwijl ik het wel heel erg mooi vind.  Zo probeer ik tussen de drukte van kerst toch te genieten van de kleine dingen en meer zelfbewust te worden. Dit is zeker een goede tip als je vergeet te genieten van de mooie dagen rondom kerst: zet er kleine dingen op waar je van geniet. Denk aan pepernoten bakken met de kinderen, gourmetten, kerstkaarten maken etc. 

Winter favorieten
Dit vond ik ook wel een leuke toevoeging aan mijn kerstspreads: een favorieten pagina. Hier ga ik dus mijn favoriete liedje, cadeau dat ik gegeven heb, cadeau dat ik gekregen heb, film, outfit en eten noteren. Dit lijkt mij wel leuk om bijvoorbeeld volgend jaar terug te lezen. Hier kan je natuurlijk nog veel meer dingen bij verzinnen. 

Verder heb ik een aantal kerstfilms genoteerd die ik nog wil kijken of nog een keer wil kijken. Wat ook een leuk idee is om bij te houden is het menu dat je gaat koken voor kerst of bijvoorbeeld allemaal gerechten noteren die je tegenkomt waarvan je denkt 'die zou ik wel voor kerst kunnen maken'. Je kan natuurlijk hiervoor ook meerdere pagina's reserveren en de recepten voluit schrijven. 

Als laatste heb ik een pagina gemaakt waar je wenslijsten kan noteren van meerdere mensen, zoals bijvoorbeeld het hele gezin. Wanneer je geen lootjes trekt en misschien voor iedereen in het gezin een cadeau moet kopen kan zoiets weer veel handiger zijn!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad, het was in ieder geval vroeg genoeg! Ik heb in deze voorbeelden vooral simpele doodles en stickers gebruikt. Mocht je nou meer doodles willen zien, kom dan vooral donderdag terug op de blog. Dan gaat Tessa in haar maandelijkse doodle post meer winter doodles laten zien. Heb je nou iets wat je daar graag wilt zien? Of weet je meer leuke spreads die mensen kunnen maken met betrekking tot kerst, laat het dan zeker weten! 

 

#bulletjournalfanskerst 

 

Liefs Maartje!

 

Ps; het lijkt bij een aantal plaatjes alsof de ghosting heel erg is, maar dit komt omdat ik de foto's lichter moest maken omdat het erg grauw is buiten nu. In het echt valt dat een stuk minder op! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0