· 

Review Bullet Journal Natascha Kranenburg + winactie!

Zo nu en dan komt er bij ons iets op  ons pad waar we meer over willen weten. De Bullet Journal wereld wordt steeds groter en er komen steeds meer supplies op de markt. Op onze Facebook pagina komt ook vaak de vraag of er uitleg in het Nederlands is in de vorm van een boek. Daarom is het erg leuk dat er weer een nieuwe Bullet Journal verkrijgbaar is, inclusief handleiding. Natascha Kranenburg van Planning Routine heeft haar eigen Bullet Journal uitgegeven, samen met Uitgeverij Luitingh- Sijthoff. Ik heb de eer om deze voor jullie uit te testen en te reviewen.

Wie is Natascha Kranenburg?

Natascha Kranenburg  is een 21- jarige studente uit Enschede. Ze blogt op haar website www.planningroutine.com over Bullet Journaling. Hierbij geeft ze tips, trucs en plaatst ze haar eigen illustraties. Natascha is door de uitgeverij benaderd om haar eigen versie van een Bullet Journal uit te geven, geheel in haar eigen stijl ontworpen. Hoe gaaf is dat! Ik heb een leuk gesprek met haar gehad en merkte meteen haar enthousiasme. Ze kon het zelf nog amper geloven dat haar boek nu echt in de winkel ligt!

Praktische informatie

De Bullet Journals zijn uitgegeven in 4 kleuren, zo is er voor iedereen wat wils. De voorkant heeft een glans over de printjes, en dat geeft een leuk effect. Elke BuJo bevat 208 genummerde pagina's, waarvan er een aantal pagina's zijn ingevuld om je op weg te helpen. Het 90 grams papier is wit van kleur en bevat grijze puntjes. Aan de binnenkant zijn alle vier de versies precies hetzelfde. Het is een harde kaft, met een leuke bijpassende elastiek. Achterin zijn er verschillende inspiratie pagina's gemaakt met voorbeelden van handlettering, banners en collecties. Dit is erg handig omdat je dan meteen inspiratie bij je hebt voor onderweg. Sommige pagina's bevatten kleur, wat ik zelf een erg leuke toevoeging vind.

 

Pentest

Op de laatste twee pagina's is er ruimte voor de welbekende pentest. Het 90 grams papier voelt een beetje ruw aan. Maar ik ben dan ook een Leuchtturm1917 gewend, met een coating op het papier. Dus ik was erg benieuwd naar de test met de pennen die ik heb. Op de onderstaande foto zien jullie de resultaten en ook op de achterkant van het papier. Ik moet zeggen, dit valt me niet tegen! De enige bleeding die ik had op de pentest pagina, was bij de Stabilo marker en de Faber Castell Pitt Artist brushpen. Maar dat resultaat is hetzelfde als in mijn eigen Leuchtturm1917. Toen ik wilde handletteren met mijn Ecoline brushpen, ging het helaas niet helemaal goed. Het papier absorbeerde de kleur en daardoor zie je het op de andere pagina terug. Dat vond ik erg jammer, maar aangezien dit de eerste druk is, kan daar misschien nog wel wat aan worden gedaan voor de toekomstige druk.

Hoe is het in gebruik? Wat valt mij op?

Wat mij meteen is opgevallen, is dat de pagina's mooi open liggen. Wat ik zelf jammer vind, is dat er geen vakje achterin zit, en het geen leeslinten heeft. Dit zijn voor mij veelgebruikte dingen in mijn  eigen BuJo. Ik besloot om aan de slag te gaan in de 'green leaves' versie met de opzet van oktober. Hieronder zie je hoe ik dat gedaan heb. Een aantal dingen zijn al voorgedrukt, dus dat maakt het invullen een eitje. Vooral voor een beginner is dat erg fijn lijkt me. Met een brushpen of gekleurde fineliner heb je al meteen een leuk effect. Ben je op zoek naar inspiratie dan kun je meteen even achterin de Bullet Journal kijken, of in de handleiding. 

Er zijn twee voorgedrukte monthlies achter elkaar, en daarna drie weeklies. Daarna een beginpagina met: Dit is de Bullet Journal van, met op de linker pagina de key. Dit is erg jammer, want zo kan ik oktober niet geheel maken voordat de Bullet Journal begint met lege pagina's. Wat dan wel weer erg leuk is, zijn de letters die niet helemaal gevuld zijn met inkt, dus die kun je naar eigen wens inkleuren.

Voordelen

  • Witte pagina's;
  • Qua prijs (€ 16.99) in dezelfde categorie als bijvoorbeeld de Leuchtturm;
  • De keuze uit 4 kleuren;
  • De fraaie lay-out;
  • De bladzijdes liggen mooi open;
  • Minimale ghosting met fineliners (vergelijkbaar met andere merken);
  • Duidelijke uitleg in het Nederlands in de Bullet Journal zelf;
  • Voldoende puntjes voor een monthly op één pagina;
  • De bijgevoegde handleiding;
  • Heel veel inspiratie voor een beginner maar ook gevorderden.

Nadelen

  • De volgorde van de voorgedrukte pagina's om mee te beginnen;
  • Bleeding met Ecoline Brushpens;
  • Geen gecoat papier;

 

Al met al ben ik erg blij met deze Bullet Journals. Het is echt een toevoeging op het Nederlandstalige aanbod vanwege de handleiding en de inspiratie in de Bullet Journals zelf. Het enige minpuntje vind ik de bleeding van de Ecoline brushpens, maar gebruik je gewone stiften, fineliners of potloden dan is er niks aan de hand. Deze Bullet Journal heeft een erg leuke lay-out met voorbeelden om je op weg te helpen met jouw eigen versie.

Tot slot

In samenwerking met uitgeverij Luitingh- Sijthoff geven wij maar liefst 4 exemplaren weg van deze Bullet Journal. Van elke kleur geven we er één weg. Zo kun je zelf ook ervaren hoe het is om hierin aan de slag te gaan.

 

Wat moet je hiervoor doen:

  1. Like onze Facebookpagina Bullet Journal Fans en
  2. Reageer onder de post op Facebook over de review (dus niet onder deze blog zelf) waarom jij wil meedoen met de winactie en welk design je zou willen winnen; (Blue Sky, Gold Business, Green Leaves of Yellow Handlettering)
  3. En, afwachten maar! Op zondag 1 oktober zullen wij de 4 winnaars bekend maken via Facebook.

 

Je moet dus reageren onder het facebook bericht, reacties onder deze blogpost kunnen helaas niet mee doen.

 

Ben je al in  het bezit van deze Bullet Journal, laat dan gerust weten wat jij ervan vindt! Wanneer je niet langer kunt wachten: hier kun je ze bestellen!

 

Happy Journaling! Liefs, Tessa

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Joke (donderdag, 28 september 2017 11:48)

    Kun je de voorgedrukte pagina's die je zelf niet of anders wilt gebruiken niet een tapje of iets dergelijks plakken zodat je hem naar eigen inzicht kunt gebruiken of valt dit erg op / wordt dit lelijk?

  • #2

    Bianca (vrijdag, 29 september 2017 11:49)

    Lijkt me idd een positieve uitbreiding van bullet journaling op de Nederlandse markt. En ze zien er alle 4 superleuk uit! ��
    De prijs is ongeveer hetzelfde als een LT notebook. Als men de verbeterpunten doorvoert die jij voorstelt dan stijgt de prijs ook, neem ik aan. Dan zal de prijs vermoedelijk gelijk zijn aan de LT Bullet Journal. Het is een keuze die je maakt. �