· 

Waarom fouten maken helemaal niet erg is!

 

Ik denk dat ik namens alle Bullet Journallers spreek als ik zeg dat we soms angstig worden van schrijven in onze Bullet Journal, omdat we het graag “mooi” en “Instagram-waardig” willen maken. Dit is ook niet gek, want als je op Pinterest of Instagram kijkt, kom je alleen maar kunstwerken tegen. Toch is de Bullet Journal ervoor gemaakt om productiever te worden en je hoofd leeg te maken. In dit artikel wil ik praten over fouten maken in je Bullet Journal, en over pagina’s die er niet altijd even perfect uitzien. Want ook dít mag. 

Voor een eerdere blogpost liet ik allemaal verschillende daily's zien om inspiratie te geven (klik op deze foto voor die blogpost), waaronder ook een mislukte daily. Maak er wat leuks/grappigs van en go on! :)
Voor een eerdere blogpost liet ik allemaal verschillende daily's zien om inspiratie te geven (klik op deze foto voor die blogpost), waaronder ook een mislukte daily. Maak er wat leuks/grappigs van en go on! :)
Deze weekly ziet er misschien mooi uit, maar werkte voor geen meter! De kolommen waren veel te smal om mijn taken op te schrijven. Ik plakte er een leuk kaartje op en sloeg de bladzijde om. Van je fouten leer je :)
Deze weekly ziet er misschien mooi uit, maar werkte voor geen meter! De kolommen waren veel te smal om mijn taken op te schrijven. Ik plakte er een leuk kaartje op en sloeg de bladzijde om. Van je fouten leer je :)

In de beginperiode van mijn Bullet Journal-leventje was ik overweldigd door alle prachtige en artistieke spreads die ik tegenkwam op internet. “Maar ik ben helemaal niet zo creatief! Dit is niks voor mij.” Dat waren mijn exacte gedachten, en ik heb gemerkt in de Bullet Journal Nederland groep op Facebook door heel veel mensen zo wordt gedacht. Ik durfde al niet eens mijn naam voorin mijn gloednieuw Leuchtturm te zetten, bang dat ik het niet “mooi genoeg” vond. Een lange tijd heb ik mijn Bullet Journal gebruikt met het idee dat het allemaal prachtig en mooi moest zijn. Dit resulteerde in heel veel uren schrijven/tekenen met potlood, heel veel gummen, uiteindelijk alles overtrekken met fineliner en alsnog niet tevreden zijn. Nee, dit was echt niet voor mij weggelegd. 

Toen ik op een slapeloze avond filmpjes aan het kijken was over Bullet Journalling, kwam ik terecht bij het filmpje van Ryder Carroll (de bedenker van de Bullet Journal). Alles in dit filmpje draaide om je ideeën en gedachten op papier krijgen, het snelle opschrijven van alles (rapid logging) en de handigheid van het systeem. Doordat ik dit filmpje keek, besefte ik me dat mijn Bullet Journal me heel veel tijd kostte en dat was dus totaal niet de bedoeling! Ik realiseerde me dat het structuur moest brengen en makkelijk moest zijn, en dat was voor mij op dat moment totaal niet het geval. Mijn gedachtengang is toen volledig veranderd en daar ben ik nog steeds heel blij mee. 

Sinds die verandering van mijn gedachten, is mijn Bullet Journal zoveel leuker geworden. Fouten maken is niet erg, en niet alles hoeft er perfect uit te zien! Mijn potlood komt niet eens meer te pas; ik teken en schrijf alles met mijn fineliner uit mijn vrije hand. Ook kan ik nu gewoon een pagina omslaan en mijn gedachten opschrijven, ook al heb ik van te voren nog niet helemaal een idee van hoe de pagina eruit komt te zien. Als ik een schrijffout maak of een scheve lijn zet, hoef ik niet meer de pagina te bedekken en opnieuw te beginnen. Dit alles voelt zoveel fijner voor mij! Ik was begonnen met een Bullet Journal om mijn hoofd leger te krijgen en om alles in één boekje te krijgen, en dat is precies wat ik nu doe. Af en toe maak ik wel een leuke doodle en ik gebruik ook kleur, maar het gevoel dat alles perfect moet zijn is bij mij gelukkig verdwenen. 

Fouten maken is helemaal niet erg, van fouten maken leer je, fouten maken de mens.. Deze uitspraken hoor je vaak in het echte leven, maar waarom zijn er dan zoveel Bullet Journallers die dit gevoel niet hebben? Ik denk persoonlijk dat het komt doordat de Bullet Journals van grote voorbeelden er vaak zo perfect uitzien, en doordat alle mooie pagina’s vaak worden gedeeld op social media. Persoonlijk doe ik dit ook hoor: pagina’s die er slordig uitzien en die veel doorgekraste woorden bevatten zet ik ook niet snel online. Maar waarom? Fouten maken is menselijk, toch?! Gelukkig worden er ook foutjes gedeeld op Instagram (zoek maar eens op #bulletjournalmistakes). 

Ik wil niet zeggen dat creatieve en artistieke Bullet Journals fout zijn, want niks is fout in de BuJo-wereld. Als jij graag een supermooie Bullet Journal hebt waar je heel veel tijd in steekt: doen! In deze blogpost wil ik dan ook duidelijk maken dat er geen goed en fout is, maar dat je vooral moet doen waar jij je fijn bij voelt. Wil jij niks creatiefs doen, maar voel je een druk dat dat wel moet in de Bullet Journal-wereld? Trek er je alsjeblieft niks van aan! Google eens naar “minimalistic bullet journal”, en je vindt ook prachtige Bullet Journals zonder al te veel poespas. Ieder mens is anders, en iedere Bullet Journal dus ook.

Natuurlijk ben ik super benieuwd naar julllie mening over dit onderwerp! Hoe denk jij erover, en heb jij hier ook moeilijkheden mee gehad? Laat het weten in de reacties!

Heel veel liefs, Charissa.

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Joke (donderdag, 28 september 2017 11:57)

    Jaaaa, ik was zo gefocust op het schrijven van een 'mooi' a (van agenda voor mijn future log) maar schreef toen per ongeluk op augustus, zo balen (was titel dus ook nog heel groot en opvallend). Heb er even over nagedacht en toen er achter geschreven 'is al geweest' en schuin in een hoekje alsnog agenda. Kan er nu wel om lachen :-D

  • #2

    Bianca (maandag, 02 oktober 2017 11:36)

    Zeker ook last van. Dat perfectionisme ook! zucht Het heeft me vooral tegengehouden om überhaupt in mijn LT te beginnen. Maar na de eerste stap en na heel wat herkenning gevonden te hebben op de fb-groep, gaat het steeds beter. Ik durf meer en hier ben ik blij mee.
    Leuk te zien in de voorbeelden dat de zgn missers met humor worden gehanteerd. Super!

  • #3

    Vivian (vrijdag, 15 december 2017 11:49)

    Ik kan me goed vinden in wat je schrijft: ook ik zou graag willen dat mijn bujo volstaat met prachtige kleurrijke pagina's, maar de laatste tijd richt ik de pagina's eigenlijk gewoon in zoals in me opkomt en verder maak ik me er niet druk om: soms gebruik ik alleen zwarte fineliner, soms ga ik los met tapejes en kleurtjes en soms zit het ertussen en juist die diversiteit is fijn. In 2018 wil ik mijn bujo ook echt weer gaan gebruiken als notitieboek voor álles, omdat ik dat in het begin ook heel erg fijn vond, en dan vind ik functionaliteit ook gewoon het belangrijkste. Het fijne eraan is dat mijn bujo is wat ik wil dat het is, en daarmee geef ik mezelf alle vrijheid!