· 

Afvallen verwerken in je Bullet Journal

Een onderwerp wat ik vaak voorbij zie komen op onze facebookpagina en op Pinterest is het verwerken van je afvalstrijd in je Bullet Journal. Dit is dan ook hoe ik op het idee voor een Bullet Journal kwam; ik ging ik zoek naar een manier om mijn afval pogingen bij te houden en zo mijzelf gemotiveerd te houden. Ik zocht op Pinterest opzoektermen als 'lose weight' en 'weight loss tracker'. Al gauw verdwaalde ik in de Bullet Journal-wereld en bestelde ik een notitieboekje. 

 

Nadat ik de gebruikelijke beginpagina's had gemaakt in mijn Bullet Journal begon ik met mijn weight loss tracker. Ik begon met een simpele tracker voor de aantal kilo's die ik kwijt wilde en al kwijt was. Elk hokje stond voor een kilo, dus de eerste voor de eerste kilo en de tweede voor de tweede kilo. Het schema eronder staat voor het gewicht dat ik weeg in die maand, om zo elke maand met elkaar te vergelijken. Ik weeg mij meestal rond de 24ste om het zo te kunnen vergelijken. 

(Zoals je kan zien is dit een niet ingevulde pagina. Dit omdat ik dit erg persoonlijk vind en dit graag voor mijzelf houd. Deze post is dan ook puur om inspiratie op te doen.)

Fitness
Daarna ging ik aan de slag om iets te maken waar ik mijn fitness progressie in bij kon gaan houden. Dit vond ik wel een moeilijke! Ik wilde veel bij houden, maar niet te veel ruimte in beslag nemen. Daarnaast was het voor mij een eis om overzichtelijk onder elkaar te kunnen zien hoe ik er elke maand voor stond en of ik dus de goede kant op ging. Ik had mij toen nog niet gerealiseerd hoe moeilijk het eigenlijk is om progressie met fitness te maken en hoeveel je daar wel niet voor moet laten. 

 

Ondanks dat het afvallen wel redelijk ging, werd deze pagina snel minder gebruikt. Maar toch wilde ik hem jullie niet onthouden, omdat ik zeker weet dat anderen de discipline wel hebben. Terwijl ik dit typ heb ik mijzelf voorgenomen om toch weer naar de sportschool te gaan en het te combineren met gezonde voeding. Hopelijk kan ik dan wel de pagina goed en optimaal gebruiken. 

Deze vorm van tracker kan je natuurlijk op veel verschillende manieren vormgeven. Dit is een relatief simpele manier, maar je kan het ook ingewikkelder maken als je wilt. Op Pinterest staan de meest leuke voorbeelden, de een nog creatiever dan de andere. Die zijn ook zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Hoe gezond was mijn dag? 

Wat ik zelf ook een hele fijne manier vind om mezelf te motiveren en mijn weg naar gezond in de gaten te houden was om elke dag te beoordelen. Ik ging dan 's avonds voor ik naar bed ging even goed nadenken en beoordeelde dan de hele dag. Ik beoordeelde mezelf dan op de hele dag; niet op een moment in die dag. Soms heb ik namelijk dagen dat ik heel gezond eet en dan 's avonds een bakje chips neem, ik vond dan dat mijn hele dag meteen slecht was, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Zo'n dag kon dan alsnog groen worden, maar was bijvoorbeeld het avondeten ongezond én ongezond tussendoortje, dan was het oranje. Zo had ik zelf aan het begin heel wat rode vakjes in mijn tracker en dat motiveerde mij vanzelf om dit te veranderen, want ik had er uiteindelijk alleen mijzelf mee als elke dag rood was. 

Quotes? JA! 
Ik zelf raak altijd super gemotiveerd van quotes verwerken in mijn Bullet Journal. Dit doe ik het liefst dan ook de hele tijd; zowel in mijn wekelijkse pagina's als in mijn maandelijkse pagina's. Om jezelf gemotiveerd te houden kun je hier natuurlijk je favoriete quotes neerzetten over het fit worden, gezond eten en afvallen. Schrijf ze neer op plekken waar je ze vaak leest, want hoe vaker je motiverende dingen leest hoe beter ze werken!

Ten slotte

Maak plannen met jezelf en schrijf deze ook op; zowel maandelijkse als wekelijkse plannen. Stel realistische doelen en schrijf ze zo op dat je ze kan afvinken als je ermee klaar bent. Het is namelijk ontzettend leuk om doelen die je behaald hebt af te strepen, maar het is ook leuk voor later als je nog eens door je Bullet Journal heen bladert en je dus ziet wat je destijds allemaal bereikt hebt. 

 

Laatste tips? 

  • Stel realistische doelen;
  • Wees niet te streng voor jezelf;
  • Doelen zijn er om na te streven, maar er vergaat geen wereld als het een maand niet lukt;
  • Deel je doelen met je omgeving dan kunnen andere er rekening mee houden, samen gaat het beter dan alleen!

Verwerk jij het afvallen in jouw Bullet Journal? Hoe houd jij jezelf gemotiveerd?  

Ik hoop dat jullie hier iets aan gehad hebben! Mis je een tracker? Deel hem dan vooral op de facebookpagina; dan kan iedereen er motivatie uit halen!

 

Happy Journalling! 

 

Liefs Maartje!

Reactie schrijven

Commentaren: 0