· 

Verschillende soorten notitieboeken


Er zijn zoveel notitieboeken te vinden, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Verschillende merken, verschillende groottes, verschillende soorten papier.. Wat zijn nou de voor- en nadelen van alle verschillende opties? Hieronder worden ze besproken om het jou zo makkelijk mogelijk te maken!

Welk merk?

Als eerste moet er gezegd worden dat je een Bullet Journal kan bijhouden in elk soort notitieboek; het hoeft niet duur te zijn! Hema en Action hebben bijvoorbeeld superveel notitieboeken voor een klein prijsje. Er zijn natuurlijk wel merken die veel gebruikt worden in de community; de bekendsten zijn Moleskine, Leuchtturm1917, Nuuna en Rhodia. Deze gaan we dus even bespreken!

Let op! Onderstaande vergelijking is gemaakt op basis van de meest gangbare maten van elk merk, wat rond het A5-formaat ligt. 

Notitieboeken Moleskine Leuchtturm1917 Nuuna Rhodia Mijn Bullet Journal van MUS
Ranking binnen de community* 4 1 3 5 2
Aantal gram papier 70 80 120 90  Niet bekend
Aantal pagina's 192 249

256

96

 Niet bekend
Kleur van papier Room Ivoor

Wit

Ivoor

 Niet bekend
Grootte 

 Large (13 x 21 cm)

Medium

(14,5 x 21 cm)

 

M (13,5 x 20 cm)

 

 A5 (14,5 x 21 cm)

Staand: 16,8 x 22,1 cm 

Uitvoering Ruitjes, puntjes (5 mm), lijntjes of blanco

Puntjes (5 mm), ruitjes, lijntjes of blanco

Puntjes (3,5 mm), lijntjes of blanco

Puntjes (5 mm), lijntjes of blanco

Puntjes (5 mm)

Extra's

Elastische band

Opbergvak

1 bladwijzer

Hardcover en softcover

 

Elastische band

8 geperforeerde pagina's

Inhoudsopgave

2 bladwijzers

Etiketlabels

Opbergvak

Genummerde pagina's

Hardcover en softcover

Genummerde pagina's

Gebonden leer

Elastische band

1 bladwijzer

Opbergvak

Hardcover (alleen zwart en oranje)

Voorgedrukte informatie over het systeem

Bladwijzers

Prijs volgens officiele websites

± €21,00

± $19,95

± €21,90

± €14,50

€12,50

Leuchtturm1917 heeft ook een speciale Bullet Journal editie te koop; hier staat een korte uitleg in van het concept (in het Engels), heeft een logo op de voorkant en bevat 3 bladwijzers. Het is zeker niet nodig om deze editie te kopen, want de normale notitieboeken van Leuchtturm zijn super geschikt voor Bullet Journalling.

* De ranking is een resultaat van een poll binnen de Bullet Journal - Nederland groep op Facebook.

Nuuna - Moleskine - Leuchtturm
Nuuna - Moleskine - Leuchtturm

Welk papier?

Zoals hierboven in de tabel te zien is, kun je kiezen voor verschillende soorten papier; ruitjes, puntjes, lijntjes of blanco. Elke soort heeft zo zijn voor en nadelen, die hieronder zijn beschreven.

  Ruitjes Puntjes Lijntjes Blanco
Voordelen 

- Rechte lijnen tekenen is makkelijk

- Recht schrijven is makkelijk

- Rechte lijnen tekenen is makkelijk

- De pagina's zien er erg rustig uit

- Ideaal als je alleen maar schrijft

- Makkelijk verkrijgbaar

- Ideaal als je graag wil schetsen
Nadelen

- De lijntjes van de ruitjes zijn goed te zien

- De pagina's zien er druk uit

- Van bovenstaande merken alleen verkrijgbaar bij Moleskine

- Soms lastig om recht te schrijven

- Moeilijker verkrijgbaar

- Meestal duurder dan andere varianten

- Tabellen en lijnen maken gaat lastiger

- Niet altijd genoeg regels voor maandoverzicht op 1 pagina

- Recht schrijven is lastiger

- Tabellen en lijnen maken gaat lastiger

Welke grootte?

De meest gangbare maat binnen de wereld van Bullet Journalling is rond het A5-formaat. Er is genoeg ruimte om alles op te schrijven, én het is makkelijk mee te nemen. Toch zijn er zeker mensen met de voorkeuren voor grotere of kleinere notitieboeken. De grotere notitieboeken worden meestal thuis gebruikt; er is veel ruimte om dingen te noteren en het is ideaal om op je bureau of op de keukentafel te laten liggen. Ook kleinere notitieboeken zijn populair, vooral om de reden dat het makkelijk is om mee te nemen zodat je snel notities kan maken. Elke maat heeft zo zijn voor- en nadelen!

Hardcover of softcover?

De keuze voor hardcover of softcover is vrij gelijk verdeeld. Hardcover wordt vaak gekozen om het feit dat de notitieboeken makkelijk open blijven liggen op tafel, maar softcover heeft weer het voordeel dat het wat makkelijker mee te nemen is in bijvoorbeeld een handtas. Probeer hiervoor even langs een boeken- of hobbywinkel te gaan om het verschil te bekijken en dan voel je al snel aan wat het beste bij jou past.

Leuchtturm, hardcover
Leuchtturm, hardcover

En nu... kiezen!

Hopelijk heeft bovenstaande informatie jou geholpen bij het maken van een keuze voor jouw perfecte notitieboek! Zo niet; je kan altijd terecht in de Bullet Journal - Nederland groep voor veel tips en ervaringen van de Bullet Journal Community, maar je kan natuurlijk ook altijd hieronder een reactie achterlaten.

Heel veel liefs, Charissa

Reactie schrijven

Commentaren: 12
  • #1

    Paula (donderdag, 27 juli 2017 11:29)

    De Nuuna heeft 256 pagina's!

  • #2

    Caatje (donderdag, 27 juli 2017 11:51)

    Leuchtturm1917 kun je gewoon in ruitjes kopen hoor. :-)

  • #3

    Eveline (LookAroundTheCorner) (donderdag, 27 juli 2017 12:12)

    Dank voor je uitleg. Ik heb een MUS en ben daar erg blij mee.

  • #4

    Bolwerken (donderdag, 27 juli 2017 12:58)

    Mus heeft ook lintjes om als bladwijzers te gebruiken. Afstand puntjes is 5 mm.

  • #5

    Vivian (vrijdag, 28 juli 2017 15:52)

    Superhandig overzicht! Wat fijn dat de Leuchtturm1917 er ook met lijntjes is: ik ga namelijk echt scheef schrijven zonder lijntjes en de puntjes kan ik bij veel boekjes niet zien (slechtziend). Vind wel dat de Leuchtturm1917 erg prijzig is, maar ik ga in ieder geval eens op internet kijken wat er zoal over te vinden is. Werk nu steeds in gewone notitieboekjes, maar ik merk dat die vaak niet stevig genoeg zijn voor de lading aan washitape en stickers die ik erin heb, haha.

  • #6

    Maike (woensdag, 08 november 2017 13:18)

    Mijn MUS heeft 260 bladzijden en drie handige lintjes om tussen de pagina's te leggen. Ben er erg blij mee.

  • #7

    Amy (vrijdag, 08 december 2017 14:51)

    Erg nuttig, thanks!!

  • #8

    Chantal Harwig (vrijdag, 05 januari 2018 19:41)

    Ik ben zeer teleurgesteld over de MUS :(
    De bladzijden schijnen enorm door.... zo jammer...

  • #9

    Marjet (donderdag, 11 januari 2018 10:51)

    Wat heerlijk toch dat ik hierover gewoon wat verschillende meningen kan lezen!
    Dank je wel!!

  • #10

    Jenny (zondag, 01 april 2018 21:46)

    Ik heb een Mus, zeer teleurgesteld! Ik wilde lekker tekenen, aquarellen en zwarte fineliner tekenen of schrijven, het schijnen erg door!! Miskoop. Heeft iemand een tip welke boek ik wel kan tekenen/schilderen?
    Ik hoor het graag van jullie!

  • #11

    :-) (zaterdag, 09 maart 2019 15:09)

    de leuchtturm1917 is erg fijn. ik heb hem vandaag binnen gekregen. echt een aanrader! -x

  • #12

    patricia (dinsdag, 08 september 2020 11:31)

    de mus gebruik ik puur als dagboek nu voor journal niet prettig, ik heb 5 journals geprobeerd hieroglyphs te veel junk paginas verder mooi papier drukt niet snel door, leuchtrum 1917 schijnt door, mus schijnt door, lemome te geel te dikke dots ,dingbats is duur en schijnt enorm door kun je geen marker in gebruiken ik heb the scribbles that matter maar nog niet geprobeerd ik vermoed als ik die ga gebruiken ik de andere niet meer aankijk die ik nog moet vullen ziet er mooi uit geen junk paginas , ik ga nu in de dingbats beginnen de lemome en andere journals die ik niet ga gebruiken als journal ga ik wel beplakken met tekeningen en als dagboek gebruiken ik vind het niet prettig als ik me een heel jaar of half jaar aan een agenda moet storen.