· 

Help, ik heb een Bullet Journal!


De Bullet Journal wereld kan nogal overweldigend zijn. Daarom neem ik jullie bij de hand en neem jullie mee op mijn Bullet Journal reis, inclusief veel voorkomende valkuilen en tips.

Ik kwam via-via terecht bij het fenomeen Bullet Journal. Ik wist totaal niet wat het inhield en ging dus fanatiek op zoek op internet. Had ik onder een steen gelegen? Ik weet het niet, maar een geheel nieuwe wereld ging voor me open.  Ik leerde wat de collecties waren, en spendeerde uren en uren online op Pinterest en Instagram. De ene post was nog mooier dan de andere. Dit wilde ik ook! Al snel bestelde ik een Leuchtturm dotted notebook, want dat was hèt notebook volgens vele mede BuJonista's. Ik volgde blindelings de kudde. Bij zo'n notebook horen natuurlijk ook allerlei dingen om je Bullet Journal mee op te leuken. De post kwam en ik was super enthousiast. En toen.. toen brak er lichte paniek uit!

Een lege Bullet Journal is niet eng!

Wat was ik blij om te kunnen beginnen en meer structuur in mijn leven te krijgen. Maar hoe te beginnen, ik had geen idee. mDie lege pagina's staarden me aan en mijn hoofd zat vol met ideeën, Maar op één of andere manier kwamen die niet op papier. Ik ben dus gestart met een mindmap te maken op een A4-papier. Toen ik eindelijk alle onderdelen had uitgeschreven die ik wilde laten terugkomen, bepaalde ik de volgorde. Mijn Leuchtturm bleef me aanstaren, maar ik durfde nog niet met pen te schrijven, dus begon ik met potlood en een gum. Ik schreef alles netjes over en de eerste schrijffout was een feit! Bah, wat baalde ik hiervan als opperperfectioniste! Ook had ik gelezen dat kleurcodes erg handig waren zodat je in één oogopslag kon zien welke afspraak of taak het betrof. Het gevolg was bij mij een totale chaos aan kleuren en het overzicht was ik al helemaal kwijt, en dat terwijl ik meer structuur en rust voor mezelf zo hard nodig had!

Fouten maken mag!

Hoe teleurgesteld ik in het begin ook was, langzaam kwam het besef dat ik gewoon de bladzijde kon omslaan en overnieuw kon beginnen. Dit was in het begin wel lastig hoor, want het liefst zou ik de mislukte pagina's eruit gescheurd hebben. Uiteindelijk was het een openbaring voor me. Een Bullet Journal is leeg als je ermee start, en je richt het exact naar eigen wens in. Daar is iedereen heel uniek in en dat is denk ik juist de kracht van een Bullet Journal; leg er tien naast elkaar en ze zien er allemaal anders uit. Want hoe gaaf die voorbeelden ook zijn op de social media, je zult ze toch echt helemaal zelf op papier moeten zetten. En mislukt het? Draai de bladzijde en begin opnieuw. Probeer dat eens uit en later zul je erom lachen. Van allerlei kleurcodes en veel te uitgebreide habit trackers ging ik terug naar de basis. Simpele lijnen met wat kleur en hier en daar een doodle. Die lege wekelijkse spreads gaven me rust en ook structuur. Uiteindelijk ben ik nu na maanden beland bij een weekly die voor mij goed werkt. Wat voor mij goed werkt, kan voor iemand anders misschien totaal niks zijn. Mijn tip is om te bepalen waar jij je Bullet Journal voor wil gebruiken; wijd er desnoods een collectie aan en kijk er af en toe naar wanneer je het overzicht kwijt bent.

Online verdwaald? Ik weet de weg!

Dit is vast erg herkenbaar; het uren en urenlang online doorbrengen op Pinterest, Youtube en Instagram. Dit heb ik ook gedaan en ik ben mezelf daar echt wel in verloren op sommige dagen. Opeens was het 3 uur later en had ik nog geen letter op papier, terwijl ik alleen maar even inspiratie zocht voor een habit tracker. Dit was ik beu; ik spendeerde meer tijd online dan daadwerkelijk in mijn Bullet Journal zelf. Bovendien vond ik het lastig om al die inspiratie om te zetten en ze op papier te krijgen. Daarom ben ik een aantal personen gaan volgen en daar laat ik het nu bij. Ik probeer zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven en dat blijkt te werken. Zo leg ik als echte perfectionist de lat precies hoog genoeg en dat geeft me dat meer voldoening dan gedacht. Zo bleek ik beter te zijn in zelf dingen te tekenen dan doodles van anderen na te maken. Weer wat geleerd! Dat tekenen bleek echt een ding, ik heb daar echt veel plezier aan en het geeft me rust. Precies wat ik nodig had in mijn leven.

De impulsaankoop te lijf gaan, jij kunt het ook!

Toen ik mijn Bullet Journal begon vol te zetten met doodles en frutsels, begon mijn obsessie met alle pennen en potloden die voorbij kwamen. Terwijl de basis van Bullet Journalling van Ryder Carol eigenlijk zo simpel is.. Hierbij wil ik dus ook echt aangeven dat het niet uitmaakt welke spullen je gebruikt; de basis blijft hetzelfde. Vooral wanneer je nog zoekende bent is het echt heel erg zonde om veel geld uit te geven aan dingen die het papier nooit raken! Begin simpel en als je na een tijd denkt dat je nog steeds aan de dure potloden of stiften wil is dat prima. En heb je een simpele Bullet Journal zonder poespas is het ook goed! De laatste tijd merk ik heel erg dat het er vooral om draait wat men koopt voor een Bullet Journal. Dit is echt jammer, want een Bullet Journal in een schriftje van 50 cent met een geleende pen is echt niet minder mooi omdat het goedkoper is. Oké, ik geef toe dat ik ook een aardige collectie bij elkaar heb gesprokkeld, maar hier heb ik eerst voor gespaard en pas gekocht nadat ik het kon uitproberen in de winkel. Bovendien heb ik mijn passie in tekenen gevonden, dit wist ik van tevoren echt niet! En ja, ik heb ook miskopen gedaan. Ik heb die o zo geweldige Stabilo markeerstiften in pastel, maar ik kan er niet mee overweg; die liggen ongebruikt in de kast. Terwijl ik vaak genoeg voorbij zie komen dat anderen daar juist hele leuke dingen mee doen. Zo zie je maar, het starten van een Bullet Journal is een heel proces en voor iedereen totaal anders! Ik hoop dat ik jullie hiermee op weg geholpen heb. In deel twee zal ik verder op deze onderwerpen in gaan. Wat zijn onderwerpen die jullie graag terug willen zien? Ik hoor het graag!

Liefs, Tessa

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Vivian (maandag, 24 juli 2017 15:47)

    Yes, goed stuk! Ik vond het in het begin ook lastig en ik maak ook wel eens foutjes of pagina's die niet zo mooi zijn in mijn ogen, maar dan haal ik mijn schouders op en ga ik gewoon verder en doe ik het de volgende keer anders. Het is ook gewoon veel uitproberen, lekker doen wat je leuk lijkt en ontdekken wat werkt, en als je dat voor ogen houdt moet het altijd gewoon goed komen denk ik.