· 

Review Ecoline Brush Pens

Een van de onderwerpen die geregeld terugkomt op onze facebookpagina is handlettering en hoe je dit het beste kunt toepassen in je Bullet Journal. Hoewel je voor handletteren in principe niets meer nodig hebt dan een potlood en/of een fineliner, spelen steeds meer merken in op deze nieuwe hype door het ontwikkelen van zogeheten brush pennen. Zo ook Royal Talens, ook wel bekend van de Ecoline verf die wij waarschijnlijk allemaal hebben leren kennen op de basisschool. 

De Talens Ecoline Brush Pen is verkrijgbaar in 29 kleuren en een blender. Je gebruikt de Brush Pen voor dunne precieze lijnen of voor het vullen van grotere vlakken. Door de brush-tip zijn deze pennen uitermate geschikt voor het toepassen van handlettering. De overgang van dunne naar dikke lijnen gaat erg gemakkelijk en de kleuren laten zich goed mengen. 
De Brush Pennen drogen niet watervast op waardoor je altijd verder kunt werken door de kleuren weer nat te maken met wat water. De pennen geven een mooie heldere kleuren en de kleuren zijn nog mooier dan de verpakking doet vermoeden. 

Hieronder zie je alle 29 kleuren. Het eerste wat je ziet is de kleur puur en dan naar rechts toe is de kleur steeds meer vervaagt met water. Zo zie je meteen hoe mooi het effect wordt met een beetje water. 

Hier heb ik het woord "Dream" ingekleurd met de kleuren 507 - Ultramarijn Violet en 337 - Magenta. De overgang in het woord heb ik gemaakt met een beetje water en een waterbrush dit is wel even oefenen en het lijkt makkelijker dan het is. Ik moest echt wat een paar keer met het penseeltje over het woord voor ik tevreden was. De overgang van het hartje, rechtsboven in, heb ik gedaan met de blender van Ecoline Brush Pens zelf. Deze overgang vind ik echter een stuk minder mooi. 

Wat ik zelf ook een hele leuke mogelijkheid vind is het gebruiken als waterverf. Je doet dan met de pen een beetje op een plastic ondergrond tekenen en gaat dan met een vochtig penseeltje weer erdoorheen. Dan kun vervolgens op het papier 'schilderen'. Dit lijkt dan een beetje op het gebruik van de Ecoline potjes maar dan met veel water. Dit is gemaakt in mijn leuchtturm 1917. 

De laatste techniek die ik zelf heel erg leuk vind en ook geregeld toe pas is om achtergronden te maken voor op bijvoorbeeld kaartjes. Wat je dan eigenlijk doet is op een plastic ondergrond met de Ecoline Brush Pennen tekenen. Doe dit met bijvoorbeeld 4 kleuren en kleur ze ook een beetje over elkaar. Dan druppel je hier een beetje water op, het mooiste effect is als je he met een plantenspuit beetje vochtig maakt, maar die had ik nu niet bij de hand. Dan druk je het blaadje of het kaartje op de vochtige kant van de Ecoline en druk je goed aan. Hierdoor komt de overgang heel erg mooi op het blaadje. Als je dit goed laat drogen kun je hier weer leuke quotes op schrijven. 

Voordelen: 

  • Mooie heldere kleuren,
  • Liggen fijn in de hand, 
  • Perfect voor handlettering. Zowel dunne als dikke lijnen zijn gemakkelijk te maken,
  • Met een beetje water creëer je de mooiste overgangen waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn,
  • De vormgeving van de pennen, de kleur van de brush pen staat zowel op de pen als op de dop waardoor je snel de kleur pakt die je wilt gebruiken.

Nadelen: 

  • Ze zijn niet licht vast, als je iets maakt voor in je Bullet Journal maakt dit niet zo heel veel uit maar als je iets maakt om vervolgens aan de muur te hangen zal de kleur na verloop van tijd vervagen, 
  • De ronde vorm blijft niet lekker liggen op tafel waardoor je soms achter je pen aan moet gaan.
  • De techniek van de overgang moet je wel even onder de knie krijgen, dit kan demotiverend werken, maar geef niet op!
  • In sommige notitieboekjes heb je wellicht last van een beetje ghosting, ik zelf vind dat totaal niet irritant, maar ik kan begrijpen dat dit eventueel een nadeel is.
Al met al vind ik dit hele fijne pennen. De ghosting in mijn leuchtturm ervaar ik niet als irritant, maar ik snap wel dat andere mensen dat vervelend zouden vinden. De heldere mooie kleuren maken dit voor mij al direct goed. De ghosting lijkt iets minder wanneer je de ecoline brush pennen gebruikt als waterverf (hierboven beschreven). 
Mocht je ze dan niet in je bullet journal willen gebruiken kun je de mooiste handletter creaties ermee maken. Ik geef deze pennen sowieso een dikke 9! 

Heb jij de Talens Ecoline Brushpennen al uit geprobeerd? Deel vooral je creaties op onze facebookgroep!

 

Liefs, Maartje!  


De Talens Ecoline Brush Pennen zijn onder andere te koop bij bol.com en veel boekenwinkels als Stumpel en Bruna. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0